Blog Jacques Nieuwlaat

Mijn Lakeside held kan niet darten

Gepubliceerd op 01 februari 2014
Nadat de laatste dart op het PDC WK in de winnende dubbel was gevallen voor Michael van Gerwen en nog voordat de festiviteiten in Vlijmen waren afgerond zat ik alweer in de auto om naar dat ‘andere’ WK te gaan. Sinds 1986 komen de beste darters van de BDO bijeen in de Lakeside Country Club te Frimley Green om daar hun WK te spelen. Voor die tijd werd er ook nog in Stoke-on-Trent en Nottingham gespeeld, maar dat weten alleen nog heel oude darters.
ivers galdins 001
ivers galdins 002

Dit jaar was Richard Ashdown voor het eerst de gastheer van het toernooi en daarmee trad hij in de voetsporen van de legendarische Martin Fitzmaurice. “Wat heb ik aan die informatie?” zult u misschien denken, maar daar kom ik weldra aan toe. Richard Ashdown is namelijk sinds jaar en dag de vaste spotter voor de BBC bij hun grote televisietoernooien.

De spotter is degene die in contact staat met de cameraman(nen) en hen vertelt waar de darters naartoe gaan op de finishes. Daarnaast is de regisseur ook van groot belang om de juiste beelden in de huiskamer te krijgen. De regisseur heeft namelijk ongeveer 10 camera’s tot zijn beschikking en moet de juiste knop indrukken om de goede camera in beeld te brengen. Kortom, de spotter, zijn cameraman en de regisseur moeten tijdens de wedstrijden als een goed geoliede machine opereren om alles in beeld te brengen.

Tijdens de meeste grote televisie toernooien staan er drie of vier camera’s op het bord gericht. Camera één heeft tijdens de leg de triple 20 in beeld en als de spelers op een finish staan zoemt deze camera ook in op de triples en dubbels die worden geroepen door de spotter. Camera twee heeft standaard de onderste helft van het dartbord in beeld en normaal gesproken is camera drie een camera die het volle bord toont. De laatste gebruik je in noodgevallen als een pijl buiten beeld valt. Bij grote producties is er soms ook nog een vierde camera die hetzelfde doet als camera één, maar dan een stap verder is. Bijvoorbeeld als een speler op dubbel 16 staat dan gaat camera 1 naar dubbel 16 en staat camera 4 al klaar op dubbel 8.

Met de uitnodiging van de BDO om op het podium plaats te nemen kwam er dus ook een plaatsje vrij als spotter. Nu zijn er in de wereld niet zo heel veel mensen die dit doen en/of kunnen. Voor de PDC/Sky Sports doen de voormalige wereldkampioenen Eric Bristow en Keith Deller het meestal, ook Chris Mason en Alan Warriner hebben enige ervaring op dit gebied, maar Richard is de man die dit beroep de laatste 10 jaar tot het zijne heeft gemaakt. In het verleden heb ik het ook wel eens gedaan op de Nederlandse toernooien of voor producties die alleen via stream werden uitgezonden. Het was voor mij dus ook een eer om te worden gevraagd door de BBC.

Vrijdag 3 januari zou de dag worden waarop we een grondige oefening zouden doen, met name natuurlijk omdat ik als nieuweling aanwezig was, maar ook omdat er dit jaar maar twee camera’s op het bord gericht zouden zijn in plaats van de gebruikelijke drie. Ook bij de BBC dringen de bezuinigingen door zo blijkt maar weer. Het oefenen werd echter nogal in de war gestuurd door een stroomstoring die het hele Lakeside complex lamlegde. Daardoor dus zonder oefenen meteen de zaterdagmiddag live op BBC 1. Nu ben ik niet snel nerveus, maar dat was toch wel een spannend middagje. Uiteindelijk hebben we aan het eind van het toernooi niet één dubbel gemist en daar gaat het om.

Natuurlijk krijg je de kritiek over je heen als er een dart gemist wordt, maar ik ben gewoon een mens en mis wel eens een pijltje. Tel daarbij op dat je nu eenmaal niet in het hoofd van een darter kunt kijken, Lisa Ashton die op 15 voor 5 en dubbel 5 gaat lag niet in de lijn der verwachtingen. Of Alan Norris die op 133 ineens besluit op triple 11 te beginnen. Daarnaast drukte de regisseur ook wel eens op het verkeerde knopje waardoor we wat moesten missen. Maar mijn absolute held van de week was de cameraman die camera één bestuurde.

Sinds 1985 zit Ivars Galdins (zie foto) al achter deze camera. Hij heeft het in beeld brengen van darts zien evolueren en wordt algemeen gezien als de beste in dit metier. Hoe knap het is wat hij doet is eigenlijk niet in woorden uit te drukken. Stel een speler staat op 81, ik roep dan “triple 15 of triple 19” de cameraman zorgt dat beide triples in beeld zijn, moet scherp stellen en de regisseur drukt knopje één in waarmee iedereen thuis dit beeld ook ziet. We zien vervolgens een enkele 19 vallen waarop ik roep “triple 12 laat dubbel 13”. Op dat moment schakelt de regisseur een ander beeld voor waardoor de cameraman naar de 12 kan gaan. Weer scherpstellen en de regisseur drukt het knopje in waarmee de camera weer in beeld is. Bij een enkele twaalf roep ik uiteraard “bullseye” en wordt het hele riedeltje weer gedaan. Regisseur schakelt weg, cameraman naar de bullseye, scherpstellen en de regisseur is weer terug. Iedereen zal begrijpen dat hoe sneller de spelers zijn hoe moeilijker dit is, maar cameraman Ivers verzaakt nooit. Alles wat ik roep zet hij in een razendsnel tempo voor en dat maakt mijn werk dan ook weer gemakkelijker. Natuurlijk is ook de regisseur van essentieel belang, hoe sneller hij weg schakelt hoe meer tijd wij hebben om het volgende shot te pakken.

Ik heb met heel veel plezier negen lange dagen alle darts gespot op Lakeside. Net zoals de darters was ik de ene dag beter in vorm dan de andere, maar we hebben heel weinig gemist onder de gegeven omstandigheden. Iedereen die zegt dat spotten een makkie is weet echt niet waar hij over praat, het is retemoeilijk. Maar dankzij mijn Lakeside held Ivers Galdins is het toch gelukt. See you next year mate!

Jacques Nieuwlaat

Reacties